BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, February 26, 2011

~Andainya aku pergi dulu sebelum mu~


Assalamualaikum...


Bertemu kembali kita di ruangan berkongsi perasaan, pendapat, luahan & apa2 je la ye...tau x tajuk aku hari ni??? Tu kat atas tu...mesti tau kan??? Tula tajuk lagu kumpulan Alleycats...lagu berkenaan luahan perasaan, mungkin juga pesanan kalau seseorg tu akan meninggalkan dunia yg fana ni...


Kenapa aku pilih tajuk ni??? Buang tabiat ke aku ni??? Sebenarnya, apa yg aku nak luahkan kat korg mungkin mengejutkan...percaya atau tidak kalau aku cakap yg aku ni berpenyakit??? Mesti korg x berapa percaya kan??? Ya, mungkin luaran aku nampak sihat, tp dlm belum tentu lg...rasanya semua org mcm tu...bagi aku, aku bukan la pengamal hidup sihat...sebab apa??? Sebab aku ni seorg perokok...ya, aku seorg perokok...x percaya??? percaya la...mungkin korg tgk luaran aku baik kan...aku x sebaik yg korg sangka...


Memang, memang dulu aku seorg yg amat2 bencikan rokok...sehinggalah aku dipengaruhi semasa melanjutkan pelajaran di universiti di selatan tanah air...aku sememangnya x nak, tp pengaruhnya amat kuat...bayangkan, dulu aku ni junior yg selalu kena tolong senior...mcm2 la kena tolong & disebabkan aku baru 1st time terdedah dgn semua tu (sebab aku kat sekolah dulu jd senior tp x pernah la buli junior) aku pun merelakan la menolong diorg senior2 ni...setiap kali tolong upahnya rokok...mmg aku terkejut dan menolaknya dgn baik, tp aku dipaksa kalau x habisla kena belasah...mmg dulu aku seorg yg lembik, bengap, tp lepas semua tu t'jadi, aku jd seolah2 seorg yg ada 'kekuatan' (bukan kekuatan batin) tp mcm lebih kurang aku jd berani sebab aku ada backup yg agak besar dr senior2 aku...sebab rokok la...mcm dulu, perokok ni mcm ada pengaruh besar, sampai junior2 mcm takut kat kitorg & rela belikan kitorg rokok even kitorg x mintak pun...


Lama sudah aku menjadi seorg perokok...aku rasa paru2 aku ni pun dah jadi hitam legam agaknya...entah sampai bila aku boleh hidup kan...tp skrg lebih baik dr dulu...sekurang2nya, even aku belum berhenti, tp aku berjaya mengurangkan...sukar utk berhenti...pernah aku berhenti selama sebulan, tp aku x tahan...aku x nak berhenti dgn menggunakan ubat tp biar dtg dari kesedaran diri sendiri dgn semula jd...aku x nak jd mcm hangat2 tahi ayam...aku pernah la dgr cerita mcm2 dah berhenti2 bertahun2 pun boleh hisap rokok balik...aku x mau jd mcm tu, biar la ia berkekalan...


Aku tau aku menyusahkan org...aku tau aku boleh menyebabkan org ramai sakit disebabkan asap rokok yg aku hembus ke udara berkepul2...aku tau ramai yg di luar sana yg benci dgn perokok mcm aku ni...aku sedar semua tu...apa kan daya aku...bukan aku x nak berhenti, aku nak sgt2...aku nak sgt2...aku nak sgt2...kdg2 aku berdoa supaya aku dibimbing, diberikan petunjuk bagaimana cara terbaik utk aku berhenti rokok sebelum penyakit menimpa...aku tau x kan ada yg sudi menjaga aku kalau aku sakit disebakan rokok...mungkin aku diperli atau dibiarkan sendirian sebab x nak dgr nasihat...percaya la, semua nasihat aku dgr & kdg2 aku terfikir kenapa aku tetap teruskan merokok even aku tau ia boleh memudaratkan...sedangkan aku tau rokok tu haram di sisi Islam...kenapa aku nak jugak??? Bodohkan aku ni...sbb tu jgn sangka aku seorg yg terlalu baik...


Hmm...aku nak sgt berubah...utk masa depan aku...utk masa dpn keluarga aku, anak2 aku, isteri aku...aku akan cuba even kalian mungkin perlekehkan aku...pernah aku nak berhenti rokok, ada saja mulut busuk yg ckp "kalau dah merokok tu sampai bila2 pun merokok"...ini la ayat dari org yg x merokok...aku tau perokok cam aku ni jahat...tp bg la bimbingan, kalau korg benci sgt, korg bunuh je kitorg...kan senang...


Kalau ditakdirkan aku pergi dulu......aku nak ambil peluang ni utk minta maaf kepada sesiapa sahaja atas kesilapan2 besar atau kecil, sengaja atau tidak sengaja aku lakukan, secara terang-terangan aku lakukan atau secara tersembunyi...maafkan la aku......mak abah, org mintak maaf sgt2....org tau org byk buat salah...eventhough dari mata kasar mak abah, org anak yg baik...tp x...org dah mengecewakan mak abah...hmmm...mak abah tau org merokok, tp percaya la org akan cuba berhenti...kalau aku ditakdirkan pergi dulu...tiada apa harta yg aku tinggalkan...hanya motor, laptop, henfon, pakaian2 aku, gambar2 kenangan, Quran yg aku selalu baca & apa2 sahajayg berkaitan dgn aku...


Maafkan aku................


Nukilan dari ....................


Wassalam...

0 comments: